zondag 24 oktober 2010

Verschil tussen reclame en promotie

    • Wat is het verschil tussen reclame en promotie?

    • Reclame en promotie zijn twee verwante marketing tools, zowel op grote schaal gebruikt in de moderne wereld. Op het eerste gezicht kan het moeilijk zijn om te begrijpen wat precies het verschil tussen reclame en promotie is, omdat ze beide gebruik maken van veel van dezelfde technieken en toe te passen om zeer vergelijkbare doeleinden. Een paar dingen reclame en promotie te onderscheiden van elkaar, met inbegrip van de werkingssfeer van de betrokken tijd, de totale kosten, impact op de verkoop, het doel, en wat voor soort bedrijven de techniek is geschikt voor.
      Zowel de reclame en promotie zijn vormen van marketing, die betrokken zijn bij het verkrijgen van informatie over een product naar de aankoop publiek. Reclame is meestal uitgevoerd door het midden-tot grote niveau ondernemingen, die komen met samenhangende berichten die bijdragen tot een versterking van het merk en hebben tot doel verkoop op lange termijn te bouwen. Advertising omvat zaken zoals het kopen van radio-of televisiespots, advertenties afdrukken tot in de regionale of nationale kranten, huren guerrilla marketing teams aan het woord over het product, of billboard campagnes of de affiche te verspreiden.
      Reclame heeft op haar doel niet alleen een stijging van de verkoop op de korte tot middellange termijn, maar ook een versterking van het merk en imago van het bedrijf en producten, om voort te bouwen op lange termijn de verkoop en de consument loyaliteit. Reclame is een kostbare inspanning, en het kan maanden of zelfs jaren voordat de resultaten worden gezien van een succesvolle campagne. Als gevolg daarvan kan, het meten van de verkoop rechtstreeks uit reclame moeilijk, hoewel de algemene trends van de cursus zal merkbaar zijn. Reclame is, als gevolg van de lange termijn agenda en hoge kosten, het meest geschikt voor grote bedrijven, of groter middelgrote ondernemingen, die de begroting voor uitgebreide campagnes hebben en een hogere rente bij de opbouw van lange termijn verkoop.
      Promotie, aan de andere kant, is een meer korte-termijn strategie. Hoewel de merk-gebouw kan optreden als gevolg van promoties, het is niet het punt. Het enige echte doel van een promotionele campagne is om de verkoop te bouwen in de korte termijn, hetzij aan een bedrijf terug te gaan in de zwarte, op het kapitaal van reserves op te bouwen voor expansie, of als een lange-termijn strategie van voortdurende promotie duwt om de verkoop doelen te bereiken. Promoties omvatten zaken als twee-voor-een-specials, coupons in de lokale of regionale krant, gratis monsters, of speciale in-store-evenementen.
      Omdat promoties zijn zo eenvoudig op te zetten, en de neiging op te richten voor de korte termijn winsten, zijn ze goed geschikt voor kleine en middelgrote ondernemingen. Hoewel reclamebureaus kunnen komen met promotiecampagnes als onderdeel van een grotere campagne, promoties zijn het soort dingen dat zelfs een een-persoons-bedrijf bij elkaar kunnen brengen om te rijden verkoop te helpen. Dit wil niet zeggen dat grotere bedrijven geen gebruik maken van promoties, natuurlijk, en veel zijn sterk afhankelijk van promoties in combinatie met grotere regionale of nationale advertentiecampagnes. Coupons, sterk in prijs verlaagde producten en diensten met toegevoegde waarde, zoals technische ondersteuning zijn allemaal voorbeelden van acties die kunnen worden gebruikt door de nationale ketens.
      Er is natuurlijk een grote overlap tussen reclame en promotie. De twee disciplines diervoeders en elkaar ondersteunen, en gezond advertentiecampagnes vaak afhankelijk van promoties, en visa versa. Zo kan een bedrijf bieden een twee-voor-een coupon op een product voor twee weken voor Kerstmis, met deze promotie naar verwachting met meer zaken. Voor de maanden voor de hand zou hetzelfde bedrijf waarschijnlijk een advertentiecampagne te duwen dat hetzelfde product, en de campagne zou blijven voor de maanden na de promotie. De promotie, in dit geval, dient om een golf van belang in te brengen op een bepaald moment tijdens de campagne heeft bijgedragen aan de campagne effectiever te maken.

2 opmerkingen:

  1. Reclame is écht een interessant thema en ik ben blij dat je zoveel van je ervaringen met je lezers wilt delen.

    Wanneer update je je blog weer?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante uiteenzetting tussen reclame enerzijds en promotie anderzijds. Mijn vriendje wil binnenkort ook echt van start gaan met zijn onderneming en hij vertelt me altijd dat brand-recognition heel belangrijk is maar tevens werkelijk je doelgroep kunnen aanspreken. Daarom zegt hij van de oude-school te zijn als hij folders wil verspreiden. Er zijn een paar bedrijven bij ons in de streek die zich hierin specialiseren waaronder: http://www.vdkampverspreiding.nl/nl/ons-gebied/1/
    Een aanradertje zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen