zondag 24 oktober 2010

Top 10. Guerilla acties

The Best Guerilla

Communicatiedrang brengt u de Guerillamarketing Top 10. Guerillamarketing houdt zoveel in als: ‘Unconventional marketing intended to get maximum results from minimal resources’. De sleutelelementen van deze nieuwe vorm van marketing zijn onconventioneel, low-budget, humor en creativiteit. Guerillamarketing bestaat al geruime tijd maar heeft zich na de milleniumwisseling pas ontpopt tot een serieus marketinginstrument. Deze CommunicatiedrangGuerillamarketing Top 10 laat u een tiental guerilla-acties zien die zich van het gros onderscheiden door creativiteit en doeltreffendheid. Kijk en huiver!

10. Chaos in Boston
We beginnen deze top tien met een zeer recente guerilla-actie uit Boston, USA. Ter promotie van Cartoon Network’s Aqua Teen Hunger Force bedacht een reclamebureau uit Boston het plan om in tien grote Amerikaanse steden een LED-afbeelding van de hoofdpersoon uit de tekenfilm op te hangen. Ondanks de tekst ‘No Danger’ die op de afbeelding vermeld was, werd de actie vooral door de politie in Boston opgemerkt. Eindresultaat: Verwijdering van alle uitingen, een schadeclaim van twee miljoen dollar en het opstappen van de CEO van Cartoon Network. Nice try, guys!

9. De Kassamobiel
In het over het algemeen keurige Nederland kunnen we er soms ook wat van. Dirk van den Broek bedacht de kassamobiel. De vrachtwagen met kassa was ten tijde van de prijzenoorlog regelmatig voor de deur van Albert Heijn te vinden. Klanten die met hun boodschappen Albert Heijn uitliepen konden bij de Kassamobiel opnieuw hun boodschappen laten scannen om te kijken wat ze bij Dirk kwijt waren geweest.


8. New Yorkse Maffia
Dé manier om de Amerikaanse consument te bewegen is shockeren. Dat weten de makers van de hitserie The Sopranos maar al te goed.


7. Naakt op het parlement
Een enorme stunt van de Britse FHM door in het conservatieve Engeland een naaktfoto van tv-actrice Gail Porter op het parlementsgebouw te projecteren.




6. Vreemde handen
Zakkenrollers zijn een groot probleem op de Brusselse luchthaven. De leiding van het vliegveld besloot tot een guerilla-actie om de bezoekers bewust te maken van het feit dat zij op elk moment gerold kunnen worden. Dit werd gedaan door het inhuren van zakkenrollers die een kunsthand met de tekst: ‘This hand just slipped into your bag’ bij onoplettende bezoekers in de tas te stopten.


5. Lee Lee Lee Lee
In het kader van de opening van een nieuwe winkel in Parijs besloot spijkerbroekenmerk Lee het Parijse straatbeeld om te toveren tot een waar jeansparadijs!

4. …omdat u geen TomTom heeft.
Ook TomTom bewijst dat guerillamarketing absoluut niet ingewikkeld hoeft te zijn. TomTom plakte op een groot aantal routekaarten langs de weg onder het bekende: U bent nu hier, een stickertje met de tekst: omdat u geen TomTom heeft. De consument wordt gepakt op zijn zwakste moment.

3. Auto’s op Duracell
Op de derde plaats een campagne van Duracell in Azië. 

Duracell beplakte auto’s met grote stickers van twee batterijen. 
Zie foto voor het resultaat.




2. Condooms op straat
Op nummer twee vinden we de campagne voor Durex with ribs. Deze guerilla-actie is al eerder besproken op deze site maar verdiend ook zeker een hoge notering deze top tien. Durex laat met deze actie zien dat een combinatie van humor, creativiteit en low-budget helemaal niet tot een ingewikkelde actie hoeft te leiden. Simpeler kan niet, doeltreffender ook niet.


1. Kabouterinvasie
Op de eerste plaats vinden we de geniale guerilla-actie van budgetbeller Parlino. Het Amsterdamse bureauDCVF zat achter deze guerilla-actie die plaatsvond in Zweden, België, Luxemburg en Nederland. Parlino plaatste in deze vier landen door heel het land een gigantische hoeveelheid gele kabouters. Dagenlang was het land in rep en roer. De kabouters doken op in kranten, op televisie en werden zelfs verhandeld via internet. Na een paar dagen maakte Parlino zich bekend met billboards met de tekst: Kabouters bestaan! En gratis bellen ook!


Slecht.
Tenslotte kunt u hieronder zien hoe het niet moet. Veel mensen associeren guerillamarketing met wildplakkerij. Dat is exact wat MSN hier doet. Zonde dat zo’n gigantisch bedrijf niet de expertise in huis heeft om met iets originelers te komen. Dit soort acties leiden vaak eerder tot irritatie dan tot hogere verkoopcijfers.


This entry was posted in Humor, Marketing & Reclame. Bookmark the permalink.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten