maandag 1 november 2010

LAB Ideeën

Mogelijkheden behuizing LAB
1) Dekkend
+ Een gesloten, dekkende ruimte wekt nieuwsgierigheid op. Omdat je niet ziet wat erin gebeurt, wordt je geprikkeld om te kijken. In combinatie met het zien van mensen in de wachtrij (‘het zou wel leuk kunnen zijn’) wordt ook deze versterkt. Uitstraling: spannend, mysterieus, privacy
- Het is gesloten, benauwd en het straalt een kleine wereld uit (bekrompen, klein zicht). Wil je dat uitstralen met chemie?
Voorbeeld: NENO BUS




2) Licht doorlatend, semi-transparant
+ Het laat niet het zicht door, maar wel het licht. Je behoud gevoel van privacy en knusheid, maar het heeft een grootser impact. D.m.v. AR projectie op de buitenwand zou het ook goed als aandachtslokkertje kunnen werken. Je ziet een selectie uit wat binnen gebeurt (mensen die plezier hebben) ‘wellicht wil je het zelf proberen’. Uitstraling: lichte open ruimte, luchtig, optimistisch, vrij gevoel
- In combinatie met projectie kan het zijn dat het midden op de dag het nauwelijks opvalt. Het oogt kleiner dan werken met geheel transparantie, het blijft een gesloten ruimte.
Voorbeeld: Melkglas(plakplastic), matglas, projectie museum, LCD Glass, http://www.nexnix.co.uk/hitachi/onglass.htm , http://intertec.en.ec21.com/Through_Glass_Touch_Screen_for--1068464_1068465.html 

 

3) Gedeeltelijk transparant
+ Materiaal is een goed voorbeeld van innovatieve chemie. Het is verfrissen, vernieuwend en vooral verassend. Je speelt met kijken en bekeken worden. Je behoudt gevoel van privacy en je speelt met de ruimte (breed gezichtsveld van chemie). Chemie is breder dan je denkt, chemie is overal.
-  Prijzenplaatje zal waarschijnlijk duurder zijn.
Voorbeeld: Daan Roosengaarde dress, spiegel toilet A’dam, autoramen, warmte inktramen (verwarmen om erdoor heen te kijken) etc.

4) Geheel transparant
+ Een openblik in de omgeving. Chemie is overal. Je wordt 1 met je omgeving. Je ziet wat het Lab te bieden heeft en je ziet interactieve mensen. Uitstraling: vrij gevoel, open.
- Van binnenuit voel je jezelf bekeken. Omdat je erdoorheen kijkt kan het rommelig ogen en je focus verliezen.
Voorbeeld: kas, stationshokjes, transparante opblaasbare wanden http://www.lilianshouse.nl/p/23/g208/mo83-cg208

5) Illusie
+ Optisch grote wereld, veilig, privacy, maar toch bedekt.
- Budget besparend, minder verassend, je kan het alleen vanuit 1standpunt goed zien.
Voorbeeld: Julian Beever (3D stoepkrijt). Levengrote prints (alsof je erdoorheenkijkt), poortje (Gombrich)

Een beetje van alles en nogwat bij elkaar geplakt :-p


Locatie LAB
1) Festivals
international year of the chemistry, Lowlands, etc …
+ Interactie met actieve doelgroep, genoeg ruimte, mensen komen er met doel en zijn al in een ontspannen sfeer. Alle elementen van het LAB kunnen hier ook geuit worden.
-  
1) Beurzen
international year of the chemistry, studiebeurs
+ Wellicht kan de gehele behuizing van het lab er niet staan, maar ook hier kunnen alle elementen geuit worden.
-  ruimte beperking
1) Stad
Markt, winkelstraat, ...?
+ Veel mensen, voorbijgangers. Winkelen gaat samen met een dagje uit/ontspanning.
-  Is het wel de juiste doelgroep? Experts vallen een beetje buiten de mand en drankjes zijn te duur in verhouding tot interesse doelgroep. Ar blijft wel in stand, maar zonder de andere elementen van het Lab is de combinatie met chemie zoek.
1) Scholen
Middelbare scholen
+ Juiste doelgroep bereik
-  Pauzes zijn relatief kort tot de tijd dat kinderen over hebben om serieus te kunnen kijken. Het bevat allemaal relatief dure materialen en apparatuur, bedenk wel dat je op scholen ook lager opgeleide studenten zitten die nogal vervelend en vandalistisch kunnen zijn. Hangjongeren zitten immers ook op school. Ook is de vraag of drankjes uitdelen hierbij past.
2) Op marktplaats plaatsen
3) Bedrijfskleding winkels benaderen en wellicht scholen pakketten aanbieden
Hapo, Eindhoven op de kruisstraat.
Overige nadenk vragen
1) Maten
Hoeveel ruimte denken we ongeveer nodig te hebben voor onze uitingen?
Afhankelijk hiervan is het makkelijker te bepalen of we een trailer, uitklapbaar caravan–achtig iets, bus etc gaan gebruiken.
2) Site met veeeeeeeeeeeeel linkjes met experimenten
http://www.experimenten.nl/links.html
3) Wat komt in het LAB?- AR filmpje
- Experts in kledij
- Gadget
- Aandachtstrekker, visueel
- Samenkomst chemie en lifestyle
De rode punten zijn nog te onduidelijk om bij te kunnen schetsen. Wat is die samenkomst, wat is de gadget (worden het tasjes, kaarten of brillen), wat is die aandachts trekker (muziek, gratis gadgets, drinken, projectie).
Ideeën vandaag
- 3D prints. Kleding van vb and beyond
- 3D brillen, te gebruiken bij vb een 3d filmpje, maar tevens ook gadget voor thuis.
- Kleurbrillen. Door een andere kleur bril op te zetten krijgt een afbeelding ineens andere interpretaties.
- screenshots AR filmpje. Wordt geprint of toe gemaild.
- tasjes…
www.yagima.nl
- op beurzen kledij op transparante pop of kledij op zich zelfstaand (d.m.v. vb textiel verharder) zonder pop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten